• 25 شهریور 1398
اخبار و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی شهرستان آران و بیدگل

نیکی

  • 26 فروردین 1398
  • 116بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم


برای سرکشی ، به ساختمان ابتدایی مجتمع رفته بودم. 
وارد سالن که شدم، صدای معلم کلاس چهارم به گوش میرسید:
-خوب علی ، جمله شماره دو را بخون. 
دانش آموزان عزیز ، نظر شما درباره ی این جمله چیست؟ "خدا به ما نیکی کرده است، پس ما هم باید به دیگران نیکی کنیم."
صدای همهمه بچه ها بلند شد. هر کس مطلبی میگفت. البته در تایید جمله کتاب. 
خانم معلم گفت: به نظر من این جمله اشتباه است. 
قدری حساس شدم . احساس نگرانی کردم. نکند خدای نکرده ، معلم در آموزش خود، دچار اشتباه شود. 
روی صندلی جلو دفتر نشستم تا متوجه موضوع بشوم. 
چند دقیقه ای گذشت. از بچه ها اصرار که جمله درست است و از معلم انکار که نه !! این جمله نادرست است. 
هر کدام از بچه ها، استدلالی داشت. اکثر آنها میگفتند این جمله در خود درس هم آمده است. 
موضوع برایم بسیار جالب و حساس شده بود. 
معلم بچه ها را به آرامش دعوت کرد. سپس گفت : بچه ها، من قسمت اول را قبول دارم ، خدا به همه ما نیکی کرده است. قسمت دوم هم ، درست است ، ما هم باید به دیگران نیکی کنیم. 
بچه ها خندیدند و گفتند : دیدی خانم درست بود. 
معلم ادامه داد: "اما اگر شما نتیجه بگیرید که فقط اگر کسی به ما نیکی کرد ، ما هم باید، نیکی کنیم ، به نظر من درست نیست. اینکه ما منتظر باشیم تا دیگران به ما نیکی کنند و یا اینکه فقط به کسانی که به ما نیکی کرده اند، نیکی کنیم درست نیست. بهتر است بگوییم ، ما باید به همه نیکی کنیم؛ چون خدا نیکی کردن به دیگران را دوست دارد."
بچه ها، ما باید همیشه سعی کنیم انسان خوب و درستکاری باشیم و رفتارمان را در مقابل رفتار دیگران قرار ندهیم...


امروزِ من ، مانند دیروزم نبود. امروز، من درس زندگی فرا گرفته بودم. 
از ساختمان ابتدایی خارج شدم و افکار و سوالات متفاوتی، ذهنم را مشغول کرده بود. 
براستی... آیا میتوان برای بعضی از درسهای زندگی ، ارزشی تعیین کرد؟
برای چند درصد از معلمان ما ،  یاد دادن درسهای زندگی و درسهای انسانیت، بدین صورت، اهمیت دارد؟
آیا برای معلمان ما، تحلیل محتوای کتابهای درسی و ارائه بازخورد به نویسندگان آنها، جایگاهی دارد؟
آیا آموزش و پرورش، آنچه از معلمان انتظار دارد، فعالیتهایی اینگونه است؟ یا حفظ طوطی وار مطالب ، رعایت بودجه بندی تدریس ، حل تمرینها و ... 
اهمیت تفکر، اظهار نظر، اعتماد به نفس و جرات اشتباه کردن ، چه جایگاهی در برنامه درسی مدارس ما دارد؟
و آیا، کودکان ما در سالهایی که در مدارس ما سپری می کنند به اندازه کافی به مهارتهای زندگی، مهارتهای انسان بودن، مهارتهای اجتماعی، مهارتهای تفکر خلاق و انتقادی، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای اخلاقی به اندازه کافی آشنا میشوند؟ 
اگر بخواهیم به این مسائل بیاندیشیم، باید سبد انتظاراتمان تغییر کند. باید چهارچوبهایی که آزادی عمل و خلاقیت را از معلمان ما میگیرد، عوض شود، باید نگاه و دیدگاه و افق نیاز خانواده هایمان ، به سمت و سوی دیگری باشد. 
باید و باید و باید
و ای کاش این بایدها ، زود باشد که شده باشند هست ها ، هست ها و هست ها

 

کمال بلالی

مدیر مجتمع آموزشی شهید فهمیده شهر ایروان

منبع

نیکی

نظرات

نام:
ایمیل:
نظر شما:

مطالب مرتبط